Bel die klant

Als communicatie adviseur sta ik iedere dag voor de uitdaging om klanten te vertellen wat de meerwaarde is van een organisatie of van een product dat ik onder de aandacht wil brengen. Wat ga ik zeggen? Hoe zeg ik het? En met welke woorden, welke middelen en op welk moment?

Overload

Er zijn nog veel meer andere organisaties die deze aandacht ook willen opeisen. Een overload aan informatie in woorden en beelden, vuur ik met al mijn concullega’s af op onze klant, iedere dag weer. Kijk maar eens naar wat je zelf te verwerken krijgt op een dag. Hoe ga jij er mee om? Ik blok en filter al die informatie. Anders maken mijn hersenen overuren en zie ik door de bomen het bos niet meer. En op heel veel informatie zit ik helemaal niet te wachten. Dat geldt ook voor mijn klanten. Bewust en onbewust. Veel informatie gaat dan ook verloren in de ether. Deze gemiste kansen wil ik als communicatie adviseur niet te veel meemaken.

What’s in it for me?

’s Ochtends in de auto, aanschuivend achter de rest van het Brabantse werkvolk, zoek ik antwoorden op de vraag hoe ik vandaag toch echt onder de aandacht kom van mijn klant. Waar is hij ontvankelijk voor? Hoe krijg ik een momentje aandacht in die drukke agenda? Hoe doorbreek ik die filters en blokkades? Het toerental van mijn hersenen neigt naar het rode gebied en de wens naar koffie neemt de overhand. De slaap nog even uit mijn ogen wrijvend, bedenk ik me dat ik als klant al die hoeveelheid informatie filter door steeds de vraag te stellen: what’s in it for me?

Dit heb je eraan

En dat is waar het naar mijn mening om gaat bij communicatie. Vertel je meerwaarde voor de klant en niet voor jezelf of jouw organisatie. Kijk vanuit je klant naar je organisatie of product. Ga na hoe hij deze informatie het liefst wilt ontvangen, wanneer en in welke hoedanigheid. Neem gerust eens contact op met een klant en stel hem deze vragen. Verdiep je zo veel mogelijk in hem en denk niet voor hem. Zo vergroot je de kans dat hij jouw informatie ontvangt en de meerwaarde van jouw product of organisatie echt ziet en ervaart. Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt gegeven: beste klant, dit heb jij eraan! Wie durft?